fredag 28 maj 2010

Mat


Det finns Grappa i Uruguay. God. Gjord på Gewurztraminer. Fast… Påminner väldigt mycket om Raki från Kreta. Det vill säga god men tam. Fast god är ju det viktigaste. Maten jag just klämt i mig innan grappan var definitivt det godaste jag hittills käkat på min resa. En fantastisk Entrecôte och en ljuvlig Tiramisu. Ett sånt kött de har dessa Uruguayos! Till detta en sträv Tannat och som sagt en liten Grappa på slutet. Billigt lär det inte bli. I varje fall inte med sydamerikanska mått mätt. Men kronan har väl gått upp idag så jag skall nog överleva. Lever mycket billigt övrigt.

Restaurangen jag befinner mig på heter "La Chacra del Puerto" men det finns flera som ser likadana ut så jag kan inte uttala mig om ifall denna är bättre än någon annan. Den ligger inne i Mercado del Puerto i Montevideo. Ett fantastiskt ställe om man gillar grillad mat. En stor gammal marknadshall som endast innehåller grillrestauranger

Det är alltså fredag eftermiddag och skolarbetet är slut för den här veckan. Får se om Ruben har mera Candombe i bakfickan för mig den här helgen. Jag hoppas det i alla fall. Jag har jobbat lite i FL Studio under några kvällar så jag har ett utkast till ett Candombe-Soca-riddim i datorn. Kanske skall testa det på Ruben. Får köpa en sladd så jag kan koppla datorn till hans stereo bara…

Det är bara en vecka kvar för mig här i Montevideo. Sluttenta i spanskan nästa fredag. Skall plugga som en iller! Sedan… Tja… Vad skall jag göra då? Har kontaktat två resebyråer. En i Montevideo och en i Asuncion för att sondera om det finns några bra paket till Chaco och Pantanal i Bolivia och/eller Paraguay. Inga svar ännu. Hoppas inte mina frågor är för omöjliga… Ok: Om det inte finns några bra varianter får jag väl stanna i Montevideo och det kan jag nog stå ut med.


 

    

4 kommentarer:

  1. Var inte raki helt enkelt hembränt? 10 kr litern i plastflaska?

    SvaraRadera
  2. Hembränt var det kanske oftast, men Raki är ju samma typ av dryck som Grappa.

    SvaraRadera
  3. haha, papps vet du vad vi gjorde av rakin? lakritshots! det blev... halvgott. grappa är äckligt och hembränt är äckligt och lakrits är gott så det slutade på betyg ca -1. sen hällde mams vatten i flaskan också så det inte skulle vara så sjukt starkt, tror det blev bättre men häxblandningskaraktären lär inte försvinna i första taget.

    SvaraRadera
  4. Hmmmm... låter inte gott alls...

    SvaraRadera