lördag 15 maj 2010

Slutrapport från Buenos Aires

Att se afrikaner

En märklig reaktion. Folk som man trängs med och ser överallt är argentinos. Ser ut som den där typiska mixen av sicilanare blandat med lite inkas. Ibland lite mer åt inkahållet och då är det kanske peruaner och ibland lite mer åt det runda amazonashållet och då kanske det är folk från Paraguay. Och så rätt som det är dyker det upp en och annan afrikan. Som till exempel runt Plaza Miserere /Abasto. Gatuförsäljare ofta. Min reaktion blir oväntad – Åhhh.. Detta är mina landsmän, européer! Att se afrikaner hemma är ju vardagsmat.

Jag skall hur som helst hålla stenhårt på Nigeria i VM. Go, Lagerbäck!


 

Och varför finns det så få människor med afrikanskt ursprung här?

Det fanns gott om slavar här. Både indigener och afrikaner hölls. Slavmarknaden var Parque Lezama mellan San Telmo och La Boca. Slaveriet avskaffades 1813. Idag syns som sagt inte många. Det finns två förklaringar. En är att afrikanerna drabbades mycket hårt av epedimierna av Kolera och Gula Febern på 1800-talet. Den andra är att både San Martins befrielsearmé och den förlorande armén i ett senare krig med Paraguay till betydande del bestod av före detta slavar.


 

Abasto

Tog en promenad längs Avenida Corrientes när jag gick hem från skolan idag. Fick syn på det gigantiska Abasto i fjärran och var tvungen att gå upp och kolla. Tyvärr var det ännu ett av dessa shoppingtempel. Häftigt hus men inuti bara dessa ändlösa rader av könlösa märkesbutiker.


 

Puerto Madero

Tänkte gå ner och ta mig en titt på Puerto Madero via Calatravas fina bro, Puente De La Mujer. Det ligger bara några kvarter nedanför Casa Rosada. Jag gav upp. Det är ett trafikinferno utan like innan man kommer i närheten av bron. Det skulle behövas en SUBTE linje till Puerto Madera. Eller en Calatrava-bro över trafiken.


 

Mina spanskakunskaper

Fick ett fint slutintyg idag så nu kan jag stoltsera med att ha kunna spanska motsvarande MCER B1.


 

Nattlivet

Har jag inte precis prövat på. Helt klart är att restaurangerna är fulla med folk som äter tills långt efter midnatt. Mina yngre klasskamrater på spanskskolan är gladeligen ute till klockan fyra på morgonen. Hmmm… Undrar om jag skulle komma in i det här livet om jag flyttade hit och fick argentinska kompisar...?


 

Att England hjälpte till att grunda Argentina

Argentina var en spansk koloni och spanjorerna hade handelsmonopol. Engelsmännen försökte erövra Buenos Aires men blev utslängda av en lokal arme. Denna armé blev ett av fröna till den armé som senare slängde ut spanjorerna (med hemligt engelskt stöd…?). Nu när Argentina var självständigt upphörde givetvis Spaniens handelsmomopol och gissa vilka som trädde in i stället? Just det. Och idag, när Argentina firar sitt 200-års jubileum, så är det fortfarande krigsretorik gentemot Storbritannien om Malvinas. Över tusen unga människor dog i slaget om dessa patetiska pingvinöar. Det är liksom tillräckligt…


 

Över- och underklassen är katoliker medan medelklassen är anarkister och marxister

Överklassen är troende katoliker som går i kyrkan och är noga med att visa sin tillhörighet. Detta är en viktig markör av status och klasstillhörighet.

Underklassen är katoliker då kyrkan är en av få institutioner som bryr sig om deras situation.

Medelklasssen, däremot, är ateister, anarkister och marxister.

Inte så lätt att begripa sig på, det här…


 


 

2 kommentarer:

  1. Lena B nämnde att argentinarna helt enkelt utrotade en stor del av indianbefolkningen under någon period i historien. Har du hört något om det?

    SvaraRadera
  2. Kan inte så mycket mer om detta. Min källa nämnde att indigener hölls som slavar tillsammans med afrikanerna samt att de ingick i diverse arméer och sålunda förmodligen blev kanonmat under befrielsen. Några regelrätta utrotningar vet jag inget om.

    SvaraRadera