torsdag 10 juni 2010

Köttbullar

Min värdfamilj tjatar om att jag skall laga mat åt dem. Svensk mat... hmmm... Vad finns annat än köttbullar? Sill, Janssons Frestelse eller kräftor skall jag nog inte ge mig på. Ej heller Chicken Tandoori eller nudelsoppa.

Alltså köttbullar - "albondigas suecos".

Kan ni ge mig receptet!

Jag har lök,ägg, ströbröd, buljongtärning, mjölk, mjöl, potatis... I snabbköpet finns köttfärs, bechamelsåsmix, tabasco, vitlök. Vad mer behöver jag? Vad skall jag ta för substitut till LINGONSYLT??? Vilket Uruguay-vin liknar Amarone mest?

2 kommentarer:

  1. Om det skall vara svenska köttbullar skall du nog skippa bechamelsås, tabasco och vitlök.
    Kokt skalad potatis, brun sås (brukar göra bottenredd sås, smält smör, i med mjöl och rör ihop till en klump, späd med mjölk, gör brun med soja, buljongtärning, vitpeppar). Köttbullar kan jag inte påstå att jag gjort nån gång men det är väl nästan som pannbiff fast man rullar dom istället.
    Köttfärs, riven gul lök, salt o vitpeppar, ägg, skorpmjöl och mjölk. Kan inte komma på nåt surrogat på lingonsylt.

    SvaraRadera
  2. Tranbär/cranberry kanske finns som nåt syltaktigt eller frysta för rårörning.
    Du behöver ju bara googla på svenska google, så hittar du massor av recept och får alla mängder o dyl. Du kan finhacka löken, måste inte rivas. Skippa mjölk - de bränns lättare med mjölk. Alltså vatten. Buljong behövs inte, men är ju Ingrids knep och hennes är ju väldigt goda. Blandfärs är egentligen godast till just köttbullar, men inte nödvändigt. Mjöl behövs nog inte om du har skorpmjöl - men kan ju ev ersätta det. En del använder visst havregryn... Jag använder aldrig vitpeppar, som jag tycker är fränt - en smaksak.
    Tja - och brun sås har du ju fått recept på av Lars - det är ju i princip en bechamel som görs brun med soja.
    (Skickar ev en länk till lämplig recept.
    Lycka till!

    SvaraRadera