söndag 20 juni 2010

Påskön


16 juni

LAN0833 anländer enligt tidtabell på minuten 20:00. Kommer ut på flygplatsen och… ahh… det luktar tropikerna igen. Det är inte jättevarmt men 17 grader är väldigt behagligt. Väljer ett gästhus på måfå. Alla verkar ta 20000 pesos per natt. Hamnar kanske lite avsides men byn är inte stor. Ser sedan att mitt ställe finns med i SAHB.

Gästhuset saknar internet men det finns ett internetkafé nere i byn. Får väl masa mig dit. Eller inte. Det kan ju vara skönt med lite isolation ett tag.

Går ner till närmsta matställe: Pizza Esquina mitt emot kyrkan. De spelar Zouk på stereon och jag beställer en Papaya-juice till pizzan. Snackar med pizzakillen. Han på engelska för att lära sig och jag försöker med min spanska. Blir en blandning. Han gillar en svensk grupp som heter Storm och som tydligen spelar någon slags vikinga-rock. Han kan några versrader på svenska som han ber mig översätta. Låter som om han försöker sjunga "…mellan berg och dal vid byfjället…".

Och detta är alltså på Rapa Nui. En ensam ö Stilla Havet, 400 mil från närmaste granne…









17 juni

Sover som en stock hela natten fastän jag har tre timmars tidsförskjutning sedan Montevideo. Väcks av tupparna och av ett smattrande regn mot taket.

Efter frukost har dock regnet upphört. Bestämmer mig för att utforska de närmsta omgivningarna. Museet, byn, samt eventuellt öns sydspets med Ranu Kau vulkanen med Orongo-ruinerna. Borde gå att göra till fots men gästhuset har mountainbikes att hyra ut om det skulle behövas.

Att hitta muséet med hjälp av turistkartan visade sig omöjligt. "Este mapa no sirve a nada". Med hjälp av lokalbefolkningen lyckades jag dock, så nu vet jag allt om Påsköns historia. Vetenskapens för tillfället gällande gissningar alltså. Dessa stenstoder saknar nedskriven historia så det är teorier som gäller. Kulturen påminner dock om andra ställen i Oceanien, så att dessa stenstoder, "Maois", symboliserar förfäder som deltar i ritualer på heliga platser är väl högst sannolikt. Varje familj, hade en egen helig plats, med sin egen uppsättning förstenade förfäder. På slutet blev det krig mellan klanerna. All skog var förbrukad då den gick åt till att transportera stengubbar och ön hade inte resurser att föda över 20000 människor. För att knäcka och besegra en klan välte man omkull varandras stengubbar. Alla som står upp idag har fått hjälp och är alltså modernt renoverade.

Efter museet vandrar jag längs stranden tillbaka genom byn och rundar flygplatsen. Har tänkt klättra till Orongo. Men efter flygplatsen hamnar jag på en asfalterad väg som inte är mysig att vandra på så jag återvänder till stan. Turistkartan igen… Men jag har i alla fall fått rejält med vandringsmotion. Tar en ananasjuice på Esquina. Återvänder sedan ner till havet för att beundra solnedgången. Fin här också. Tillbaka på hotellet. Trött i kroppen. Slappar en stund på sängen innan jag återvänder till Esquina för dagens pizza. Jag är stammis nu.






18 juni

Dagen börjar med grå himmel. Hade tänkt ta en "full day tour" men det finns inga sådana idag. Bokar för morgondagen istället. Bestämmer med Dieter, från Schweiz, att dela på en taxi och åka tillsammans till Orongo. Passar mig perfekt eftersom Orongo inte ingår i standardturerna.

Fotbolls-VM är avlägset här. Finns bara en chilenskt TV-kanal på hotellet och den kör endast repriser på Chiles segermatch mot Honduras. Det är som om Chile vunnit VM redan. Hör lite i bakgrunden rykten om att Tyskland och Frankrike fått stryk. Och att Uruguay vunnit mot Sydafrika. Misstänker att det varit ett himla liv på gatorna i Montevideo.

Orongo var fint. Maffig krater. Taxi dit och promenad hem. Vädret kändes som en sval sommardag hemma i Sverige. Naturen kanske mera påminner om Irland med böljande gröna kullar. Orongo var en helig plats i den nya religion som uppträdde på 1700 talet. Ett ganska sent bygge alltså. Fågelmannakulten. Varje år simmade man ut till en klippö och den som först lyckades komma tillbaka med ett ägg från en viss fågel blev årets fågelman och hans klan fick den politiska makten.

Åt en sen lunch på restaurang Tatatuku Vave. Hade väl tänkt ta mig en nattpizza på Esquina men, ojoj, vad sömnig jag var när jag kom hem till hotellet. Läste min spanska bok någon timme och sedan blev det tidig sömn.






19 juni

Lördag. Alltså min sista dag i latinamerika om nu Påskön räknas dit.

Tar en Full Day Tour med en turistgrupp i en minibuss. Påskön är ett perfekt turistställe. Fantastisk historia. Fantastiska lämningar. Korta avstånd (förutom flyget hit…). Det finns till och med en tropisk badvik med vit korallsand (dock bara 18 grader i vattnet).

Har nu många fotografier på Moais. Köper även en träbit med en ingraverad Rapa Nui text. Endast prästerna kunde läsa och skriva och idag finns ingen kvar som kan denna skrift.

Efter turen springer jag ihop med Dieter igen. Tar en öl och sedan går vi till Tataku Vave igen. Då det är sista natten så jag festar till med vitt vin och grillad fisk. Som förrätt testar jag Rape Rape som är någon slags klippkräfta. Mjaee, inget vidare… Men den grillade fisken är toppen. Dieter är kass i magen så han tar bara fruktsallad. Ett steg framåt i alla fall jämfört med igår då han bara åt potatismos.







 
20 juni

Är utcheckad från hotellet och har en dag att slappa innan flyget till Tahiti klockn nio ikväll. Ett sista besök hos bankomaten, internet, betala hotellet och sedan hitta en söndagsöppen restaurang. I morgon får jag snacka franska på Tahiti...


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar