måndag 5 april 2010

Vad jag lärt mig i dag

Arkeologiska museet

Atacaméerna hade ett eget språk, Kunza. Idag betraktas det som dött även om det i några avkrokar lär finnas folk som använder delar av Kunza vokabulären i sitt språk. Bara 1500 ord finns bevarade. Atacaméernas kultur varade fram till någon gång på 1400-talet då Inkas tog över och införde ny religion och nytt språk. Sextio år senare kom spanjorerna och införde en ny religion och ett nytt språk.

Atacméernas hade mycket kontakter. Norrut mot Tiwinakerna och senare inkas. Österut mot folken i Argentina och västerut mot Stilla Havet. Oasen San Pedro är ju en korsning i öknen i i en dal mellan Anderna och Cordillera de la Sal.


 

Vatten

San Pedro för sitt vatten från två åar. Det räcker idag men ökar turismen går det inte.

Fast den stora förbrukaren är ändå koppargruvorna som slukar enorma mängder i sina processer. Hur det går ihop sig i denna snustorra region fattar jag inte.


 

Spanska

Har varit på ännu en utflykt och den här gången tittat på fantastiska saltformationer och sett en fin solnedgång från en klippkam full med turister. Lite samma känsla som i Jericoacoara. Min grupp bestod av två chilenska turister och jag, så guiden körde allt på spanska (Santiagodialekt tror jag). Mycket nyttigt för mig.


 

Danska

Var ute och åt med Morten från Danmark igår så det blev en övning i att snacka dansk. Han var med på Uyunituren. Vi skall träffas ikväll också och han skall med på samma buss till Salta så min danska kommer att förbättras…


 

3 kommentarer:

  1. Hej Bjørn. Det gik fint med at forstå dansk. Tak for godt selskab på Uyuni-turen, i San Pedro og på busturen til Salta. Held og lykke på den fortsatte rejse. Med venlig hilsen Morten

    SvaraRadera
  2. Danska är lätt... ibland...

    SvaraRadera
  3. bra jobbat!

    http://www.youtube.com/watch?v=hMlC_0086lA

    SvaraRadera