lördag 10 juli 2010

Broome – Perth (Dag 1-3)


Dag 1

En Isizulastbil med en passagerarlåda. Lynne är chaufför och guide. Två tyskor, fyra irländare, en australier och så vi: jag och Agnes. Medelåldern är under 25 så jag är kanske för gammal för detta. Men alla är trevliga.

Färden går genom en platt, oändlig buskstäpp.

Första stopp är "80 Miles Beach". En otrolig sträcka sand som aldrig verkar ta slut. Det är Great Sandy Desert som övergår i Indiska Oceanen.

Sedan gör vi ett stopp vid stormarknanden i Port Hedland. Alla bunkrar upp med öl, vin och färdigmixad rom&cola som sedan hamnar i bussens kylskåp. Port Hedland är en utskeppningshamn för järnmalm och allt är täckt av rött rostdamm. Anläggningarna är jättelika. Ute på redden ligger malmfartygen och väntar på nästa tidvatten. Skillnaden mellan ebb och flod är nio meter. Fartygens destination är stålverk i Kina. Oändliga malmtåg fraktar in malmen till hamnen.

Färden fortsätter in i landet i riktning mot Karajini National Park. Vi kör in till campingplatsen vid en gammal Cattle Station. Vi skall sova i Swags under bar himmel. Swagsen läggs ut på en pressening och vi börjar laga mat. Lynne improviserar en korvgryta med ris. Maten är så gott som klar, den första öl uppdrucken då det händer… Det som högst inträffar två gånger per år. Det börjar regna. Rejält. Och detta skall föreställa torrperiod. Vår pressening med Swags befinner sig i en stor pöl. Halvfärdig mat, våta swags och pressening trycks in i bussen och vi kör upp till högre mark där vi slår nytt läger. Som tur var blev inte sovsäckarna inuti våta.

Regnet drar bort och jag sover under en fantastisk vintergata. Snyggare än i Atacama faktiskt.

Dag 2

Färden fortsätter mot Karajini genom en nyvattnad buskstäpp. Nu regnar det rejält igen. När vi svänger av mot Karajini har det upphört och himlen blir gradvis blåare. Passerar bergsformationer av röda sedimenterade bergarter - 3,5 miljarder år gamla. I Jordens urocean fanns då bara enkla organismer som på något sätt hjälpte till att oxidera järnet från vulkanutbrotten. Dessa urgamla bergarter har alltså på något sätt skapats av livet. Livet uppkom på Jorden men på något sätt uppkom även Jorden, vår planet, så som den ser ut idag, tack vare livet. En "Strange Loop" redan här alltså, för att tala med Hofstadter.

Vi slår läger Karajini Eco Retreat, där vår turfirma, "Western Xposure", har tält med swags, gasolbrännare och lite rastplatsmöblemang. Lynne lagar köttgryta med klimp och sedan törnar vi in efter lite kortspel.

Stjärnhimlen man möts av när man ger sig ut för en nattpiss är helt enastående.

Dag 3

Vaknar upp till en svinkall morgon. Bara några ynka plusgrader. Hade inte förvånat mig om jag hade sett frost på gräset. När jag kikar ut har Lynne redan börjat rosta bröd och baka pancakes. Jag får veta att jag snarkat… högt… hmmm…

Under dagen vandrar vi i tre otroliga raviner. Alltså… vandrar är fel ord. Detta är klättring. På ett ställe når jag min gräns. Som tur är det bara sista biten fram till en utsiktspunkt, så jag kan sitta på en klipphylla och titta på när de andra ålar sig fram sista biten.

Till kvällsmat bjuder Lynne på Beer Battered Fish. Det blir dessutom både förrätt och efterrätt. En fantastisk chaufför, bergsguide och kock som dessutom också bor i tält och swag som vi.

I morgon skall vi bestiga Mount Bruce

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar