torsdag 15 juli 2010

Broome – Perth (Dag 4-8)


Dag 4

Efter att ha bestigit Mount Bruce är benen stela som pinnar och jag stapplar omkring som en gammal gubbe. Det var en härlig dag och berget var precis lagom svårt för mig. Några halvhisnande passager men hela tiden gott om grepp. Allting här är någon slags järnmalm och bergarten är hård och fin och bildar liksom naturliga trappsteg. Allting är som sagt rostrött och jag och mina kläder är också rödsmutsiga nu. Har inte duschat under de fyra dagar vi bott i tält och swags i Karajini. Som tur är avslutades dagen med ett bad vid ett vattenfall nere i djup klyfta så det känns ganska fräscht ändå. Jag och Agnes är ju vana vid enkel hygien från somrarna i Skår. Irländarna verkar också njuta av lite smuts. Tyskorna däremot springer varje dag upp till duscharna vi campingens reception.

Dag 5

Resdag. 65 mils körning söderut längs kusten till Exmouth där valhajar och Manta Rays väntar. Vägen går dock en bit in i landet så det är samma platta stäpp åt alla håll med en spikrak väg.

Fick tio timmars sömn i tältet. Vi var ju totalt slut efter bergsbestigningen så alla kröp in i sina swags redan vid niotiden. Är därför alldeles för pigg för att sova bort restiden. Därför blir det lite "off-line"-bloggande.

Kommer fram till Exmouth på kvällen lagom för att hinna med den första varma duschen sedan Broome. Sedan iväg för att avnjuta solnedgången från fyren.

Dag 6

Agnes och tre till från vår grupp åker iväg tidigt för att simma med valhajar. Resten av oss ägnar oss åt strandsnorkling. Det är stark ström och vattnet är fullt med partiklar så det blir ingen höjdarsnorkling precis. Mycket fisk i alla fall och jag ser en kosvansrocka.

På kvällen plockar vi upp valhajsgänget och åker söderut mot Coral Bay.

Dag 7

Idag åker alla utom jag och Carolyn på "Manta Ray"-tur. Vi tar en promenad längs stranden och vinkar av dem. Vattnet verkar vara kristallklart här så jag ångrar lite att jag inte följer med. Tvättar jag två tvättar och läser min spanska bok. Det röda från Karajini försvinner inte i tvätten. Det är som med rostfläckar.

Dag 8

Resdag. Efter en lång resa hamnar vi i Denham vid Shark Bay. Nästan så långt västerut man kan komma i Australien

Internet är lika uselt som överallt i detta land. Här kostar det en dollar för sju minuter. Dom är så snåla och dollargalna så jag storknar.

I morgon skall vi se Stromatoliterna. Äntligen.ärh

3 kommentarer:

  1. halloj, du borde ha en länk till din blogg på facebook. Är i Skår och har aldrig kunnat adressen, nackdelen med favoriter.
    Alltid lika kul att läsa bloggrapporterna! Oväntat att australarna är så snikna med nätet, onödigt.
    När får vi veta hur Agnes hade det med valhajarna?
    Låter som en bra tiodagarsbussresa!

    SvaraRadera
  2. Har länge tänkt fråga: vad är en swag?

    SvaraRadera
  3. Det finns en länk från min infosida på Facebook.
    En Swag är nån slags minitält som man stoppar in sin sovsäck i. Vattentät och med en madrass inuti. Det borde väl finnas någon beskrivning på wikipedia.
    Agnes har simmat med valhajar. Får lägga upp bildbevis senare.

    SvaraRadera