söndag 25 juli 2010

Lite om Singapore

Feng Shui

Shopping Malls med elektronikprylar i fem våningar. Ett våningsplan är en Food Court med allt man kan tänka sig av asiatisk mat. Är det detta som är Feng Shui? Balansen mellan elementen…?

Vad gäller elektronikgadgets så fönstershoppade jag en Sony NEX-5 systemkamera och en Acer TimelineX 4820TG superlaptop. Får se när jag tjänat ihop pengar nästa gång…Sony-kameran är verkligen fräck och får t.ex. Lumix G serien och Olympus PEN att redan se ut som stenålder…


 

MRT

Tunnelbanan fungerar fint. Förarlösa tåg. Men att köpa biljetter har de lyckats krångla till. Förutom att biljettkorten skall köpas med hjälp av sedlar skall sedan korten återlämnas, ett och ett, i samma automater. Köerna sniglar sig… Automaterna lämnar dessutom bara max 4 dollars i retur så jag har blivit rånad på växel flera gånger då jag betalt med för stora sedlar. Man lär sig…


 

Skräp

Tycker inte Singapore är så där extremt rent som det alltid skrivs om. Det ligger allt ett och annat skräp här och var. De flesta städer i världen har nog denna nivå.


 

Express haircut

Har varit och klippt mig hos en halvautomatisk frisör. Man matar in 10 dollars i en maskin som spottar ut ett plastkort som man ger till frisören. Han var faktiskt en vanlig människa. Express cut kallas det. Tog mindre än tio minuter inklusive maskinbetalning. Perfekt. På samma "shopping mall" pågick samtidigt någon slags cancerinsamling som gick ut på att folk fick håret avrakat. En display visade att de hunnit med 1000 män och 500 kvinnor jag gick förbi. Fattade inte hur insamlingen gick till och kände väl inte direkt för att bli skalad heller…


 

Bas

Spelade lite bas i en musikaffär. Verkar som om fingrarna fortfarande minns hur man gör. Basräkan från Soca Rebels verion av Ob-La-Di satt som en smäck…


 

Dyrt eller billigt

Om man som jag bara fönstershoppar och lever på food court mat så är det inte dyrt i Singapore.

Speciellt som jag ju vant mig vid Australien-priser. Alltså: Australien borde devalvera med 20-30 procent för att få en prisnivå som motsvarar kvaliteten på deras produkter. Undrar hur länge Australien kan fortsätta med sin överkonsumtion av Toyota Landcruisers…


 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar