onsdag 10 februari 2010

Död kamera

Min Canon Powershot D10 klarade alltså en vecka på Tobago. Jag har badat med tre gångar: Bucco Reef, vattenfall i regnskogen och Pigeon Point. Inga djupdyk, inga hårda dunsar och jag har varit försiktig med att hålla rent när jag öppnar och stänger luckorna. Det finns inga synliga tecken på att vatten kommit in i den. Har provat att ta ur och ladda batteriet. Har även haft ur minneskortet och det fungerar i datorn.

Döden kom lite gradvis. Man kunde få den att visa klockan samt att tala om sitt serienummer. Kom diverse blink från lysdioden och eventuellt några svaga pip. Nu är den helt död...


Någon Canon-ägare därute som har något tips?

3 kommentarer:

  1. åh dåååårligt! inga tips här, min verkar överleva allt men jag har ju aldrig badat med den.. min dator håller på att dö, om det kan vara till någon tröst, jag börjar dock bli ganska bra på datorvård, jag har defragmenterat och laddat ner program som gör starten smartare och försökt göra backup. måste ju göra allt sånt själv nu med dej långt där nere i söder där pepparn växer. aja hoppas att allt är fantastiskt, kan du inte fed-ex:a såndär grillad fisk med pepparsås?
    puss

    SvaraRadera
  2. Canon support är kontaktade. Vi får se vad de svarar...

    SvaraRadera
  3. Ett första svar från Canon. Verkar som om en kamera med europeisk garanti (EWS) inte är lämplig att skaffa om man skall lämna Europa.

    ---

    Hej Björn,
    Du får prova att kontakta en av Canons verkstäder, går du in på http://www.canon.com/ så får du välja land. Nu gäller EWS European warranty system om du har köpt kameran i Sverige, så jag har svårt att tro att det går att ordna så du får en ny kamera där. Men prova att kontakta någon av våra auktoriserade serviceverkstäder så kanske dom kan säga hur du kan gå tillväga angående detta. På vår hemsida kan ni hitta adress samt telefonnummer till dessa.
    http://www.canon.se/Support/Consumer_Products/services_locator/index.aspx

    SvaraRadera