tisdag 9 mars 2010

Cumbia Cienaguera

På Trinidad har Swappi en stor hit med "Dis Gyal (Nah Go Play)". Han har snott ett coolt dragspelslir som jag hela tiden trott varit någon Forró från Brasilien. Det har låtit så bekant och jag har irriterat mig på att inte kunna identifiera det.
Åt lunch på InkaNova idag och i bakgrunden gick plötsligen detta dragspel! Nu i en cool lounge version. Frågade servitrisen och hon visade mig plattan som heter Colombian Chill Out. Nu har jag laddat hem den och låten med det sköna dragspelet heter alltså Cumbia Cienaguera.
Hittade den på YouTube i en äkta cumbiaversion. Enjoy.

Aniceto Molina - Cumbia Cienaguera

1 kommentar:

  1. Ett tag så snodde dom lite väl friskt. Låten The River var ju delvis When The Saints Go Marching In med ny text. Det finns fler såna exempel. Men så började ju TUCO (Trinbago Unified Calypsonians Organization) klaga på att det måste vara originalkompositioner.
    Dis Gyal har ju en rytm som är en blandning av soca och cumbia. Den är väl antagligen populär för att det är lite nytt för trinisarna, men jag håller med kommentaren på Youtube - seems like Columbian Music

    SvaraRadera