torsdag 25 mars 2010

Väntar i Cusco

Klockan 08:20
Sitter på Cuscos flygplats. Det är lite muler och duggregnar. Därför kan inga plan landa. Cuscos flygplats ligger så gott som inne i stan. Den ligger alltså nere i Cuscos dalsänka. Inflygningen hit var mycket obehaglig med zick-sack-flygning mellan bergssidorna.
Jag har checkat in min ryggsäck på Aerosurs flight till La Paz. Det var nära att den blev manuellt genomsökt men tullsnubben hejdade sig när han insåg hur infernaliskt välpackad den var.
Eftersom det är osäkert om La Paz planet kommer att kunna flyga hit så är min situation högst flytande. Jag vill definitivt komma härifrån. Trivs inte i Cusco. Det är för högt och mitt hotell är fuktigt och kallt. Har inte sovit något vidare. Hade hotellet erbjudit duntäcken hade jag kanske kunnat kura ihop mig och sova. Nu var det dubbla hårda fuktiga filtar. Gick inte att kura ihop sig. Blev aldrig varm. Jag hade lite samma känsla i Chachapoyas. Sov aldrig gott där heller. Fast i Chachapoyas var höjden inte så påtaglig.
Däremot inser jag att jag sover underbart gott när det är trettio grader och jag har en bra fläkt och ett lakan. I Chiclayo och Tarapoto sov jag som en stock.
Jag har på två dagar gjort de viktigast turistsakerna i Cusco. Dvs jag har besökt cirka åtta gigantiska stenanläggningar som inka-snubbarna släpat ihop på olika ställen runt Cusco. Alltså: Detta var ganska tråkigt. Hade räckt med att besöka två av de här ställena. De är ganska lika varandra. Kan det vara så att Macchu Picchu också är samma sak bara lite större och mer orört? Då är jag tveksam till om jag orkar åka hit igen. Man får allt vara en väldig sten-älskare för att orka med alla varianterna. Dessutom vet man ju så lite om vad syftet var man alla dessa anläggningar. Inkas var så upptagna med att släpa och slipa sten att de aldrig införde skrivkonsten. Man kan tycka att hela deras gigantiska efterlämnade stenarv känns helst meningslöst eftersom de inte talat om vad det går ut på. Ett sorgligt monument över bortspilld mänsklig möda. Jag blir faktiskt lite deprimerad av inkakulturen.

Klockan 09:50

Är nu inne i avgångshallen. Mitt handbagage noggrant genomsökt. Har betalt flygplatsavgift. Fått mitt immigrationsformulär granskat och stämplat. Även passet fick sig en stämpel.
Jag hade ju sett fram emot att få flyga med en urgammal Boeing 727. Nu visar det sig att Aerosur har graderat upp sig till 737.
Bolivianerna på Aerosur är väldigttrevliga och det verkar som om de kämpar för att locka över en del av Cuscos turistström till sitt land. Har fått fylla i en enkät om varför jag valt Bolivia. Skall bli spännande att se om Bolivia kommer att fortsätta att vara lika välkomnande.

Klockan 10:30
Flighten inställd. Vi få alla köa i olika omgångar. Först för att få tillbaks immigrationslappen, sedan för att får veta att Aerosur ornar en buss klockan 10 i kväll. Biljetten skall hämtas på Aerosurs kontor inne i Cusco klockan 16. Sedan köa för att få tillbaka flygplatsavgiften.

Klockan 13:30
Efter alla köer och en halväcklig cafélunch. Jag hänger kvar på flygplatsen. Här finns ju internet och sittplatser. Tar väl en taxi in till Aerosurs kontor vid halv fyra. Sedan får jag hitta på något ställe att hänga tills bussen går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar