torsdag 4 mars 2010

Språkskola


Pluggar alltså spanska som en iller. Kör en "Curso de Español Super Intensivo" i två veckor här.

På förmiddagen är det fyra timmar med Marco som lärare. Vi är bara två i klassen, jag och Rob, 23, från Fresno i Kalifornien. På eftermiddagarna har jag två timmar med Monica och där är jag ensam student. Privatundervisning alltså. Jag har en otrolig nytta av mitt franska ordförråd och min franska grammatik även om det stjälper på sina ställen där orden inte riktigt finns eller där de har bytt mening. Idag har jag fått två timmars intensiv genomgång med Monica, av affärsspanska. I morgon skall vi göra ett försök med teknisk spanska.

På förmiddagspasset har vi en rast på 15 minuter klockan 11. Sedan en timmas lunch. Dagens lunchmeny med två rätter, en halv liter saft och bröd, på en av de många restaurangerna kan man få för 7:50 sol , dvs mindre än 20kr. Idag åt jag sallad till förrätt och panerad fisk med ris och potatis som huvudrätt.

Idag har molnen lättat igen och solen skiner. Lite drygt 25 grader tror jag men som alltid fläktar det skönt från Stilla Havet. Tar mig väl en promenad efter skolan som väl får avslutas med en Pisco Sour i solnedgången nere i LarcoMar-centret.



Här bilder på mina lärare, Monica och Marco.










4 kommentarer:

  1. åh du kommer bli jätteduktig jättefort, ja blir totalt avundsjuk. fint att du missionerar för peruanerna, är roberto han du bor hos? är dom katoliker? kram

    SvaraRadera
  2. Nja... jag missionerar inte, men eftersom han började så...
    Katolicismen är väl det som gäller för de flesta man alla varianter finns och det är en sekulär stat. Indianer i Amazonas, Japaner, you name it. Har inte sett till någon lokalavdelning av humanisterna dock...

    SvaraRadera
  3. Jag blir faktiskt också avundsjuk. Här sitter jag i kalla sverige och känner att jag sakta men säkert bara förlorar alla de språk som jag har lagt ner tusen timmar på. när du kommer hem så ska vi prata både spanska och franska med varandra, så kanske det kan vakna igen.

    SvaraRadera
  4. Ja, det är himla orättvist.

    SvaraRadera