måndag 29 mars 2010

Palmsöndag i La Paz

Många palmer har gått åt idag. Överallt säljer marknadsdamerna palmbladskreationer. Förmodar att de skall medföras in i helgedomarna för att där offras enligt någon okänd ritual. Man kan vika till många snygga saker med palmblad. Fast det nödvändiga korset kräver en häftapparat såg jag.

Tänkte gå på musikinstrumentmuséet men det var stängt. Istället köpte jag en dagstidning – "El Razon" – och satt på Plaza Murillo i några timmar och läste den grundligt. Begrep givetvis inte allt men det var en nyttig spanskövning. Dessutom kunde jag sitta på en parkbänk och känna mig som en "local" och det gillar jag ju.. Pensionärerna som jag delade parkbänk med sade "Hasta luego" till mig när de gick…

Har levt på "Street Food" hela dagen, trots varningar i South American Hand Book. Nypressad jos, salteños, chorizos, grillad kyckling. Det känns ok när man ser maten tillagas framför ens ögon.

Tempot i La Paz är lugnt och det känns väldigt skönt. Men det kanske också är ett tecken på att det inte händer så mycket här. Jag nämnde det för Agnes och hon drog parallellen till Sarajevo som också kändes "lugn och skön" men där detta senare visar sig vara uppgivenhet på gränsen till apati. Bolivias ekonomiska utveckling sker vad jag förstår i Santa Cruz som nu är Bolivias största stad.

I området runt mitt hotell finns massor av ungdomar som ser ut som amerikanska backpackers men när de öppnar munnen kommer det hebreiska. Det finns dessutom massor med restauranger där menyerna enbart står med hebreiska bokstäver. Det finns något samband här. Undrar vad det kan vara?

Jag har ganska hyfsad utsikt över staden från mitt 78-kronorsrum. Jag köpte med mig en öl från gatan så nu sitter jag och bloggar i min egen lilla skybar och ser stadens ljus tändas allteftersom natten faller på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar