onsdag 31 mars 2010

Observationer i La Paz

Kollektivtrafiken

Bussarna i La Paz är som i Lima. De flesta är typ Toyota Hi-Ace dvs normalt åttiotalsvidriga. Inga katalysatorer. Men sedan finns det gamla slagskepp av olika slag. Amerikanska utrangerade skolbussar av fabrikat Dodge och liknande. En del släpper ut fruktansvärda moln av blå dieselrök som gör att man knappt ser handen framför sig under flera minuter. Att inte folk faller ner döda. Vi är ju på nästan 4000 meters höjd så skillnaden mellan liv och död kan ju inte vara stor. Jag levererar mina värsta svenska svordomar varje gång jag drabbas av dessa moln.


 

Trafikkulturen

Det är varje fotgängares plikt att hålla sig undan. Hör man två tut bakom sig betyder det "Jag har gasen i botten och flyttar du inte på dig är det inte mitt fel". Även här levererar jag osande eder varje gång jag tvingas till ett gatlopp.


 

Frisörer

På min väg till spanskaskolan passerar jag en oändlig mängd frisörer som alla kommer i extas när de ser min lurviga kalufs. Men jag törs inte…


 

Restauranger

Jag är hänvisad till att äta på turistrestauranger tillsammans med övriga backpackers. Gatumaten skall ju undvikas på grund av påstådd risk för amöbor och trikiner (för sent.. jag har redan ätit av den). Och de lokala billiga restaurangerna serverar konstiga soppor med beniga köttslamsor som inte lockar.


 

Gamla trauman

Att Bolivia förlorade sin Stilla Havs-kust till Peru och Chile i Guerra del Pacífico
svider fortfarande. Havets dag firas årligen. Relationerna till Chile och Peru är inte normala. Man kan ju hoppas att sånt här kommer att kunna lösas med medling och avtal istället för att politiker fortsätter att spela på nationalistiska strängar.


 

Collas y cambas

Collas kallas de som bor i bergen. Cambas kallas de som bor nere vid Amazonas och slätten. Här finns en gammal rivalitet. Slättborna är ekonomiskt framgångsrika med olja, boskap, soja och virke. Morales har sin maktbas bland Collas så de har den politiska makten. Det var rejäla konflikter för något år sedan men har tydligen lugnat sig något. Bolivia har tre stora städer i miljonklassen, La Paz, Cochabamba och Santa Cruz, vilket förhoppningsvis kan möjligöra en slags balans mellan landsdelarna.


 


 

1 kommentar:

  1. Hej Björn!
    Spännande blogg!
    Jag hoppas att ni har och får en fantastisk resa. Hälsa Lena så gott när hon är framme.

    Mvh,
    Tomas på jobbet

    SvaraRadera