tisdag 16 mars 2010

Resa till Chachapoyas


Incheckad i Chachapoyas efter en 20 timmars bussresa. Den skulle tagit 9 men vi fastnade. Från midnatt stod vi still fyra timmar vid ett ras uppe i Anderna. Sedan fastnade vi i ett antal vägarbeten som vi skulle sluppit om vi inte blivit sinkade i bergen. Det goda är att en stor del av resan nu gjordes i dagsljus. Mycket häftiga berg och kanjoner minsann... Fick även uppleva stillheten mitt i natten uppe i bergspasset medans vi väntade på schaktmaskinen.

Levde på en halv liter vatten hela resan. Som tur var hade jag ätit en supergigantisk kyckling i Chiclayo på eftermiddagen så det gick ganska bra. Har vräkt i mig mat nu. Det fanns marsvin på menyn men jag höll mig till en vanlig stekt biff. Och en sallad med den helt underbart goda avocadon man får här.

Vad gäller gringoturism verkar det vara fransmän här uppe. Inga jänkare eller svenskar. På bussen fanns det två små coola rökande, franskgäng, vardera bestående av två killar och en tjej. Jag hamnande bredvid det ena gänget i bussen men de var inte speciellt intresserade av konversation. På hotellet i Chiclayo snackade jag med en fransk ensamturist i min ålder. Han var däremot trevlig och pratsam. Jag misstänker att jag kommer att stöta på franskgängen igen vid Kuelap och Gocta.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar