onsdag 24 mars 2010

Observationer


En BAe-146 störtar inte om alla ombordvarande peruaner börjar snacka i sina mobiltelefoner cirka 30 sekunder INNAN planet tagit mark. Telefonerna verkar förövrigt aldrig ha varit avstängda under flygningen. Besättningen vänder trött bort blicken. (En observation från när Tarapoto-planet landade i Lima).

Jag har inte blivit höjdsjuk på 3800 meters höjd. Hoppas det bådar gott inför fortsättningen.

Mate de Coca smakar hö och verkar ha ungefär samma effekt.

Gick hungrig in på första bästa restaurang och beställde husets grill. Servitrisen försäkrade att den var för en person. Jättegott och ett härligt glas chilenskt rödvin… Men: Det var ett kilo kött… Jag orkade inte äta upp… En skam för en Björn…

Macchu Picchu är stängt vilket innebär att Cusco är tämligen turisttomt. Alla gatuförsäljare, skoputsare och massageinrättningar ser mig som sin räddning…

Inka-snubbarna verkar ha varit stenkåta. Det bästa de visste var att fila på stenblock så att de smälte samman till jättelika murar.

Jag åker på utflykterna med den spanska gruppen. Jag är känd som svensken (eller schweizaren - de klarar aldrig att skilja på Suecia och Suiza) som lärt sig spanska på två veckor. Idag har jag umgåtts med Peruaner, Spanjorer och Colombianer.



4 kommentarer:

  1. åh mister språkgeni! fast du tjyvtränade ju lite här hemma också. inkasarna verkar ha varit änna riktiga knäppisar, jag gillart. kram

    SvaraRadera
  2. Det där med stenkåta kom lite plötsligt - funderade först över hur det kunde synas på figurerna...
    Har det varit samma mobilarrogans på andra flyg?
    Kram på dig från Lena

    SvaraRadera
  3. Jag kan ju inte hålla på med en lång utläggning varje gång om hur mycket jag tjyvtränat...
    Idag hamnnade jag tyvärr i gringo-gruppen. Ett nyförälskat fransk par har tjattrat oavbrutet i mitt vänsteröra hela dan (lååång busstur längs en helig inkadal med identiska stenanläggningar i varje ända).

    SvaraRadera